Prowadząc gospodarstwo rolne trzeba pamiętać o optymalizacji kosztów. Należy szukać takich rozwiązań, dzięki którym w znaczącym stopniu można zmniejszyć koszty produkcji, zwiększając przy tym zyski. Na pewno jednym z ważniejszych elementów jest dobór odpowiedniego ogumienia do pojazdów rolniczych. W dzisiejszym wpisie zastanowimy się, jak znaleźć najlepsze i czym kierować się przy wyborze?
Klasyczny podział opon rolniczych
Opony w pojazdach rolniczych są bardzo ważnym elementem. Jednak wielu rolników czy przedsiębiorców rolniczych o tym zapomina, a przecież wybierając właściwe ogumienie można relatywnie obniżyć zużycie paliwa, a przy tym nie dojdzie do degradacji gleby. Dobre opony rolnicze to także bezpieczeństwo, wszak zapewniają lepszą stabilizację. Wiele mówi się o jakości. I rzeczywiście na owej jakości absolutnie nie można oszczędzać. Zasadniczo opony dzielą się na trzy klasy. Jest to klasa premium, klasa średnia i klasa ekonomiczna. Jak możecie się domyślić, najlepsze są opony klasy premium, gdyż wykonane są z najwyższej jakości materiałów, przy użyciu najnowszej technologii. Wydaje się więc sensowne, że lepiej zapłacić więcej i zyskać opony najwyższej jakości, które posłużą przez długi czas, niż kupować te klasy ekonomicznej, które choć są produktem pełnoprawnym, to jednak wykonane są przy użyciu zdecydowanie starszej technologii. Na pewno należy wziąć pod uwagę także fakt, w jakich warunkach będziecie wykorzystywać owe opony. Jeżeli jednak rzeczywiście zależy Wam na tym, aby zoptymalizować koszty prowadzenia gospodarstwa, a także znacząco uchronić uprawy przed ewentualnym zniszczeniem, zdecydujcie się na te klasy premium.
Co wziąć pod uwagę wybierając ogumienie do pojazdów rolniczych?
Bardzo ważnym elementem jest trakcja. W tym przypadku chodzi o zdolność przenoszenia mocy silnika na ruch maszyny rolniczej. Należy wybierać takie opony, które mają dobrą trakcję i chronią przed buksowaniem w polu. Kolejnym ważnym elementem jest samo zużycie paliwa i tutaj, jak można się domyślić, zasada jest jedna, a mianowicie, im mniejsze zużycie, tym rzecz jasna lepiej. Dobrze jeżeli opony mają też wysoką zdolność do samoczyszczenia. A na końcu należy jeszcze wziąć pod uwagę, jak długi jest okres eksploatacyjny zalecany przez producenta. W tym przypadku należy maksymalnie dostosowywać się do zaleceń producenta, gdyż w ten sposób można sprawić, że opony rolnicze będą służyć przez dłuższy czas.
Jak zoptymalizować koszty w gospodarstwach rolnych?
Właściwy dobór opon w dużym stopniu wpływa na optymalizację kosztów. Jeżeli zastosuje się produkt najwyższej jakości, to będzie on chronił glebę przed znaczącą degradacją, zatem nie dojdzie do uszkodzenia upraw. Trzeba także regularnie sprawdzać ciśnienie w oponach i w tym przypadku polecamy używanie manometru i sprawdzanie opon przynajmniej raz w miesiącu. Musicie wiedzieć, że opony do ciągników czy innych maszyn rolniczych nie mogą mieć zbyt wysokiego ciśnienia, gdyż zmniejsza ono żywotność opony. Optymalna wartość zawsze podana jest na ogumieniu. Niższe ciśnienie sprawia, iż maszyna lepiej trzyma się podłoża. To także ochrona przed poślizgiem. Dodatkowo pamiętajcie, aby jeszcze monitorować luzy na drążkach. Jeżeli zauważycie, że nachylenie kół w stosunku do gruntu jest niewłaściwe, to może się okazać, że luzy na drążkach także są nieodpowiednie. Wtedy też może dojść do szybszego ścierania się opon przednich. Kolejnym ważnym elementem jest sposób przechowywania opon i na pewno nie można narażać ogumienia na oddziaływanie warunków atmosferycznych.
Jak chronić opony przed spadkami trakcyjnymi?
Regularny przegląd techniczny sprzętu rolniczego ma kluczowe znaczenie dla zachowania efektywności. Nie można więc doprowadzić do wysokiego zużycia klocków, gdyż wtedy wzrasta uślizg, a także w dużym stopniu rośnie zużycie paliwa. Badania przeprowadzone przez inżynierów wskazały, iż jeżeli dojdzie do ponad 50% zużycia klocków, to wtedy pojawią się największe spadki sił trakcyjnych, a to z kolei przełoży się na pogorszenie ekonomii jazdy.
Zwróćcie też uwagę na klasę opon radialnych. Również dzięki temu można zwiększyć przyczepność i zniwelować ryzyko poślizgu.